Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Hanna Boman - 22 mars 2013 23:14

Här kommer nu ett recept i alla fall, som jag lovade förra helgen när jag bakade!


BUTTERKAKA


75 g smör eller margarin

2 dl mjölk

25 g jäst

1/4 tsk salt

½ dl socker

1 ägg

ca 9 dl vetemjöl


Fyllning:

2 msk smör eller margarin

2 msk socker

1 tsk kanel


Pensling:

1 ägg


Glasyr:

(1 dl florsocker, 3/4-1 msk vatten)


Smält matfettet i en kastull. Häll på mjölken och ljumma till 37 grader.

Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, salt, socker, ägg och drygt hälften av mjölet. Låt degen jäsa övertäckt cirka 40 min. Arbeta degen smidig med resten av mjölet. Ta upp den på bakbordet och knåde den blank.

Blanda matfett, socker och kanel till fyllningen. Bred den tunt på degen. Rulle ihop degkakan. Skär den i 4-5 cm breda bitar. Ställ dem rätt glest i en smord rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt kakan jäea övertäckt till knappt dubbel storlek.

Pensla med ägg. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min.

Låt kakan svalna. Pensla den eventuallt med lite sockerglasyr.



   



Av Hanna Boman - 22 mars 2013 23:00

Ikväll har det varit Tonår med spelkväll i programmet! Det var egentligen planerat någonting annat, men eftersom det är Vårmarknad imorgon, så fick vi ändra om lite i programmet!

Så vi skulle väl ikväll egentligen haft Youtube-kväll, men det får bli en annan gång i vår istället!

Men ikväll var det ett gäng som satte sig och spelade Ligretto, och det är ett spel som jag aldrig kommer tycka om. Det är så himla stressande för mig, så jag håller mig helst till lite lugnare spel. Fast jag vet i sjutton om Stress är så värst mycket lugnare, hmm...i alla fall inte om man ska spela med Julia, för hon har ett väldigt tempo och då hinner jag knappt med.


Men det är ju ändå roligt att spela spel, så jag kan ju inte säga något annat! 


/Kram & Godnatt 













 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards