Alla inlägg under september 2016

Av Hanna Boman - 14 september 2016 20:37

Och idag har höstens första Stickcafé satts igång igen i Pingstkyrkans SecondHand, mycket trevligt!

Eeeh, hur mycket stickad jag idag då? Ptja, det var väl inte så jättemycket (som vanligt)...men jag började på en ny ruta. Hehe, fick be en annan lägga upp 25 maskor åt mig o till och med börja sticka några varv innan jag kunde börja.

Så vad kan jag säga att det blev, kanske 2-3 varv blev det väl stickat av mig i alla fall...haha!

Det blir säkert fler varv nästa gång om två veckor, men innan dess blir det nog inte så många...på hemmaplan!


Jajemen, eftersom det heter Stickcafé så måste man ju ha lite fika också förstås. Så även denna gång!






   

Av Hanna Boman - 14 september 2016 20:19

Idag så fick jag ett sms från Blodcentralen. "Eeeh, igen"...tänker säkert ni. Men den här gången så var det för att mitt blod som jag lämnade ifrån mig i fredags har kommit till användning för en patient.

Alltså, jag tycker det känns så himla bra att man får ett sms...då ens blod har kommit till användning!

Nu vet jag ju inte riktigt när de började med detta, men sist jag lämnade blod i april månad...då fick jag även då ett sms att det kommit till användning.



I sms:et som kom idag stod det:

~~Tack! Det blod du gav har kommit 

till nytta för en patient.

Hälsningar Blodcentralen~~








 





 









     

Av Hanna Boman - 14 september 2016 19:52

Jahaja minsann, idag tog jag mig ut till kyrkan för att träffa ett gäng barn med mammor som var där på Babybom!

Jag var ju där några gånger i början av året då jag bodde där ute, så en del av mammorna kände man ju igen och pratade med också förstås.

Och som vanligt så börjar dem med lite fika, som även jag fick ta av...hehe!

Jag tog en halv fralla & kaffe med mjölk förstås. Sedan lite frukt med.

Sedan så var det ju dags för barnen att få sjunga lite, eller de sjunger ju inte så mycket...eftersom de är så små, men jag tycker det är mysigt att få komma ut där ibalnd!


Nepp, nu så blev det faktiskt inte någon bild på mitt fika den här gången...kors i taket, kanske!  





TACK för en mysig stund idag, jag kommer att komma

tillbaka en annan gång! 

  







 











Av Hanna Boman - 12 september 2016 12:21

Jepp, jag var ju på Blodcentralen i fredags och hade inte så där jättebra hB-värde eftersom det låg på gränsen för att jag inte skulle få lämna.

Nu idag innan klockan elva så ringde dem mig och när det ringde så stod det Inget uppringnings-ID, och då brukar jag vara lite smått restriktiv med att svara. Min första tanke var när det ringde: "Aha, det kanske kan vara från Ortopedtekniska...för jag var ju därinne och lämnade in skor för lite omplåstring i fredags också."

Men då var det från Blodcentralen som bara ville tala om att värdena var färdigtagna, och ville också tala om att jag fyller på bra med depåerna...men vill att jag kommer tillbaka efter att jag har tömt bägge kartorna med mina Duroferon...det är hela 40 tabletter.

Då ska de bara ta nya prover på mig och se så värdena ligger bra igen (ingen blodgivning då i alla fall).

När jag ändå hade henne i luren så frågade jag om jag verkligen ska ta alla tabletterna nu i jämn ström, från tablett 1 till tablett 40 och det ska jag visst göra.

Hepphepp, annars hade jag nog själv tänkt o ta kanske en hel karta först...och sedan den andra om någon vecka.

Men nu ska jag ta dessa 40 tabletterna tills jag kommer att rosta, haha!


Jag hann knappt lägga ifrån min luren efter samtalet, förrän det kom både ett mail och sms och då var det en NY kallelse för "Blodgivning"...stod det i både sms & mail, men jag vet ju att jag inte ska tappas på blod då. Men fick en tid för provtagning i alla fall som kommer bli i november, för då har jag fått i mig alla 40 tabletterna.






 






 









    










Av Hanna Boman - 11 september 2016 21:49

Efter gudstjänsten idag så fortsatte vi vår diskussion angående Färdväg, som denna gången var den tredje och sista.

Den här gången så var det prat om hur vi ska dela med oss av våran TRO till andra, och hur vi ska bli bättre på att läsa bibeln t ex. Eeh, lite av diskussionerna vid det bordet jag satt vid.

Hehe, jag t ex är väldigt dålig på att läsa BIBELN. 

Jag har många gånger tänkt att följa en BIBELLÄSNINGSPLAN, för 

att då "är det säkert lättare"...tänker jag. Men har ännu inte

kommit dit heller!


Vi satte oss väl i fyra grupper eller om man säger runt fyra kaffebord, eftersom det var ju kyrkkaffe också.

Men vi hade ju förstås inte samma diskussioner, fast fick ju höra varandras sedan då vi var färdiga...eller "tiden" hade tagit slut!





 

Bengt Åkesson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Hanna Boman - 11 september 2016 20:20

Idag firade vi gudstjänst i Emanuelskyrkan, som vanligt klockan 10. 

Hm, första gången jag var där på gudstjänst...på väldigt länge. Men nu tänkte jag att jag ville.

Denna gången så hade vi en gästpredikant, Bengt Åkesson...fantastiskt!


Sedan så firade vi Nattvard också, och det gjordes framme vid knäfallet (är ju inte så jättevan vid det nuförtiden...)



Den här gången vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om gudstjänsten egentligen...


 

Bengt Åkesson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
















    

Av Hanna Boman - 10 september 2016 23:22

Idag har jag varit ute på Senoren hela dagen ihop med vänner från Pingstkyrkan, en liten utböling har jag varit...i och med att jag inte tillhör den församlingen, hehe!

Dagen började med lunch som bestod av pastagratänger & knäckebröd & sallad. Gott!

Sen har dert varit stationer med olika lekar & tävlingar, kan tyvärr inte räkna upp de oliak stationerna...men det var ju en hel del.

Dagens väder har ju varit ett fantastiskt "sensommarväder".

Javisstja, vi gjorde något BINGO-spel också...där man skulle gå runt och fråga folk olika saker.


Sedan senare var det korvgrillning nere vid vattnet, och samtidigt lite sång & musik...trevligt-trevligt!


Och därefter var det dags för Nattvardsandakt.



Kvällen avslutades med Nattvåffla




 




 



 




Nu så blev det tyvärr bara matbilder och inte

några andra bilder

 

 





   






TACK för en fantastiskt rolig & trevlig dag idag!


  








Av Hanna Boman - 9 september 2016 15:17

Ojojoj, idag så var jag väldigt tidigt till Blodcentralen...eller jag var ju inte vad som är tidigt i och för sig, men jag hade i alla fall fått en kallelse redan klockan 08:15 (kanske inte jättetidigt för vissa, men för mig kändes det lite lagom tidigt).

Eeeh, nuförtiden så får man sätta sig vid en dator och göra sin Hälsodeklaration och på sätt o vis så känns det som att det går lite fortare än när man skrev det på ett vanligt papper.

Men jag kom in direkt efter att bara visa mig i luckan, jag kollade lite i montern där de olika gåvorna finns...men sedan var det min tur.

Och som vanligt, eller nästan som vanligt i alla fall...så blev jag stucken i högerarmen, för jag har ju inte något blod i den vänstra armen. Joo, visst har jag blod i vänstra armen...men brukar vara väldigt svårstucken där bara. Så då står det i deras papper att det är lättast i höger.


Sen låg mitt hB-värde på gränsen idag, eller den här gången...för hB-värdet tas ju alltid innan varje tappning och den här gången så låg det på 125hB.

Oups, får man väl kanske säga om detta nu då...för de sista gångerna så har jag legat relativt högt.

Så den här gången fick jag nu 2 kartor med Duroferon (järntabletter). Brukar annars få endast få 1 karta, eller på sin höjd 1½ karta...men nu blev det 2 hela kartor.


Som plåster på såren idag så fick jag ytterligare en Frukostskål från Rörstrand. Nu så var det den tredje Frukostskålen som var på tur, åtminstone hos mig (jag samlar just nu på Frukostskålarna, en färg av varje).





 

En bild på mitt förband



Dessa två frukostskålarna har

jag fått tidigare 




 

...och idag valde jag den vita 






 







   









     







Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards