Alla inlägg under oktober 2016

Av Hanna Boman - 3 oktober 2016 08:54

Jepp, när det var den här Regionsfesten ute i kyrkan i lördags så hade Britta Hermansson med sig en av hennes böcker till försäljning. Så då köpte jag ett ex av den, för att få lite o läsa...hehe!

Om nu ni skulle vilja beställa den eller så, så finns den att beställa på www.libris.se





Britta Hermansson








       








Av Hanna Boman - 2 oktober 2016 18:53

Igår så hade vi Regionsfest i Mariedalskyrkan, en riktigt trevlig dag från strax efter klockan tio på förmiddagen fram till långt in på småtimmarna...hehe! (jag var hemma igen stax innan midnatt i alla fall)

Det började med att vi var uppdelade i två grupper (en grupp för ungdomarna & en grupp för oss som "nyligen" passerat ungdomen...)

För oss lite "äldre ungdomar" samlades inne i kyrksalen och fick lyssna till Britta Hermansson (jag visste väl inte riktigt var jag skulle infinna mig, om det var bland ungdomarna, eller bland de "äldre ungdomarna").

Så jag tog ju mig in bland de "äldre undomarna", för att få höra på Britta Hermansson.

Och hon är ju en fantastiskt bra talare och predikant (nu har jag inte hört henne allf för många gånger tidigare, men en helt fantastisk människa på att tala!




 

Britta Hermansson

 

 

 


Sedan var det ju servering av lunch, som bestod av potatisgratäng & kycklingfilé & sallad och självklart var det ju förstås efterrätt också...som då bestod av glass & chokladsås & havreflarn & kaffe. Gott!




   




Efter lunchen sedan så var det Storsamling inne i kyrksalen, med andra ord så samlades alla ungdomar & vi "äldre ungdomar" och fick bland annat återigen få lyssna till Charlotte Thaarup & Britta Hermansson & Carin Dernulf.

 

     

Charlotte Thaarup & Britta Hermansson & Carin Dernulf

 

Vi fick då lyssna till hur de hittade sin tro, och sånt tycker jag oftast är kul att få höra! Sen så fick vi dela in oss i olika grupper genom att ta en sak i en korg som skickades runt i bänkraderna. Den gruppen jag kom i, vi gick ut och satte oss i trädgården...fint väder (sista dagen). Och där fick vi tala om för varandra, hur vi kom till tro...en och en!

Eeh, jag satt nyss här och funderade om jag kanske skulle skriva om min tro...och tänkte väl just då i samma sekund: "att det håller jag nog för mig själv..."

Men samtidigt så, ~~varför inte berätta?~~


"Jag är uppvuxen i en kristen familj, var väl i kyrkan var och varannan söndag då...blev inte 

döpt som barn, utan är 'troendedöpt'.

När jag var yngre, så kände jag inte riktigt för att döpa mig...för har

inte mina föräldrar döpt mig som barn, så då tänker ínte jag döpa 

mig nu heller.

Men jag växte väl bara upp, trodde inte så mycket och inte ens genom 

konfirmationstiden...kände jag någon direkt tro eller så.

Utan när jag sedan var med på mitt absolut första skärgårdsläger-1994, det var

då som jag kunde bekänna mig som kristen...för där pratade ju alla om 

Jesus och så.

Sedan året efter så döpte jag mig, i Mariedalskyrkan och det kändes BRA!"





Efter våra gruppsamtal så var det servering av fika, och det var ett vanligt fika med kaffe & vetelängd & kaka & kaka typ.






 




Efter fikastunden var det en liten samling till, för att berätta för varann om vi ville hur vi kom till tro...men det var nog en väldigt kort samling...för sedan var ju klockan fyra och då skulle vi ju ha gudstjänst.


Jihaa, den kan jag nog inte återberätta nu faktiskt...mer än att det var en fin gudstjänst där vi sjöng såklart en hel del sånger och så var det ju förstås förbönsstund.

Jamen visst ja, vi fick ju lyssna till Korsdraget gospel och det är alltid lika trevligt att få lyssna till dem (eftersom jag själv en gång har varit med där).

Nu den här gången så var det inte så värst många som sjöng, men det lät ju bra ändå såklart!







     



Efter gudstjänsten sedan så fixade scouterna grillad korv & dryck på baksidan av kyrkan, för oss som hade fixat en "KORVBILJETT" under dagen.




 





Sedan efter att korvgrillingen o det var över, så var det dags för "kökspersonalen" att fixa med Tacos till ungdomarna...och då "drog" jag lotten på att få skära o hacka RÖD paprika (tror det blev 3-4 stycken som jag fick skära/hacka).

Självklart var det ju mer än bara min RÖDA paprika (rödlök & majs & nachochips & tortillabröd & köttfärs & tomat & gurka & tacosås & riven ost & jalapeno & cremefraiche/gräddfil).

Riktigt gott med Tacos, alltid lika gott...för man tar ju aldrig samma fyllning någon gång (alltid olika & jag brukar alltid fylla mitt tortillabröd så det går aldrig att få ihop...jag lär mig aldrig att ta med måtta)!


Till efterrätt vankades det äppelpaj med vaniljsås, mumsfilibaba vad gott!






   



Det sista som vi hade var att ha en andakt inne i kyrksalen, där vi sjöng lovsånger och fick tända ljus framme i ljusbäraren plus att få förbön för de som ville det, allt sånt är ju på frivillig basis!





Sedan var det väl lite info för alla de som skulle sova över, jag vet inte hur många det var...med kan nog ha varit ett 20-tal i alla fall (men jag sov hemma)!





TACK för en fantastiskt trevlig & bra dag!









 



     




















 







Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards