Alla inlägg den 25 september 2017

Av Hanna Boman - 25 september 2017 23:58

Ikväll har det varit Cafékväll uppe i Emanuelskyrkan, andra måndagen för mig...och ikväll så var gänget från 

Equmenia Fågelmara inbjudna för att spela & sjunga med och för oss.

Nu ikväll var vi en ganska stor skara på 20 stycken kanske, och även denna gången var väl jag den yngsta.




  

Gänget från Fågelmara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Av Hanna Boman - 25 september 2017 21:32

Jahaja, idag blev det till att ta sig till ViktVäktarna lite senare än vad jag brukar göra

Men det var ju inga problem, mer än att jag inte kom försent...men var nog ändå lite i sista minuten

innan mötet började klockan fem.

Idag pratades det om: "Lugn, vi löser dina matproblem!"


MATAKUTEN BRYTER UT...


Matproblem 1 - Vi har tappat matglädjen i vardagen.

MÅNGA KÄNNER NOG IGEN SIG I DETTA. Det är lätt att hamna i korv -och makarioniträsket

och efter det kan det vara svårt att hitta tillbaka till den roligare matlagningen.

Men ta det lugnt, med enkla medel kommer ni att återupptäcka matglädjen.


  1.  Utmana dig själv att laga ett nytt recept i veckan, eller byt ut en ingrediens i ett gammalt favoritrecept.
  2. Testa en matkasse! Har du svårt att hitta inspiration själv är det perfekt när någon gjort det åt dig. Få hem både mat och recept och testa rätter du kanske aldrig annars gjort.
  3. Hitta inspirerande konton på sociala medier. Instagram svämmar över av fina matkonton och ofta delar de med sig av recepten.
  4. Testa nya råvaror. Ju konstigare desto bättre. Har du t ex provat nudlar gjorde av sötpotatis, jackfruit eller freekeh?
  5. Köp nya redskap och bli lockad till köket. Precis som att nya träningskläder gör att träningen blir roligare, gör t ex att en ny köttkniv, stekpanna eller rivjärn matlagningen roligare.




Matproblem 2 - Vi hinner inte laga ordentlig mat i veckorna.

MÅNGA LEVER HEKTISKA LIV och att hinna få in ordentlig matlagning mellan tågstrul, träning, däckbyte,

fotbollsmatcher, grininga ungar eller vad det nu kan vara, kan ibland kännas som en omöjlighet.

Men med lite förberedelser och planering är det helt görbart.

  1. När allt lugnat sig på kvällen, förbered det du kan inför morgondagens matlagning. Skala potatisen och lägg i en kastrull med vatten i kylen, hacka upp grönsaker och gör likadant, blanda ihop, blanda ihop kryddmixen, ställ fram alla skafferiingredienser. Ju mer du hinner kvällen innan deto mindre behöver du göra när du kommer hemstressande från jobbet.
  2. Gör en veckomatsedel och handla vad du behöver till den på helgen så slipper du ströhandla varje dag efter jobbet. Har du all mat hemma är halva arbetet gjort.
  3. Gör en dubbel, eller trippel sats av en gryta, soppa eller lasange när du ändå är i farten. Frys in för att ta fram för att värma på en dag när tiden är knapp. Passa också på att rulla köttbullar, förvara i frysen som snabbmat. Ha alltid en köttfärssås i frysenså kan du lägga ihop en lasange, servera tortillabröd eller göra en varm macka en sressig kväll. Det går också att frysa in pajdeg. När du ska ha paj nästa gång, riv ner den frysta degen i pajformen med rivjärn och tryck till. Då går pajen i ilfart!

Matproblem 3 - Jag är inte så förtjust i fisk, men skulle gärna äta mer eftersom

det är så nyttigt.


FISK ÄR EN FANTASTISK RÅVARA.


I affären finns nmånga sorter och de går att variera mer än många tror.

  1. Tror du dig inte gilla fisk, börja med fisk som inte snakar så mycket fisk. Gös eller hälleflundra är perfekta fiskar för den som är skeptisk. 
  2. Testa att tillaga din fisk på ett nytt sätt - lasange, wok eller tacos är några goda exempel. Testa också att mixa fisken till färs och gör smarriga burgare eller att göra egna fiskpinnar istället för att köpa färdiga Fiskpinnarna här bredvid är krispig permesanpanering kommer garanterat bli en hit hos både stora och små.




Vi fick sätta oss i grupper om tre stycken ungefär, och knåpa ihop 3 recept på 3 ingredienser...inte helt enkelt, men det funkade bra för oss där jag var med.



Och nu kommer vi till det här med vad vågen visade idag då jag "skuttade" upp på den, ajajaj...den var minsann inte snäll mot mig den här gången! För idag visade den 63,5 kg som då resulterade i +1,2 kg.

Attans, vad jag blev småputt idag...men bättre lycka till nästa vecka Hanna!

Hehe, det kanske är så att jag ska komma i tid så jag hinner väga mig innan mötet drar igång. **ironi**







   



Av Hanna Boman - 25 september 2017 16:11

Jaha, och hur många visste att det idag var eller är Äpplets dag idag? Eller visste att det fanns en sådan dag överhuvudtaget?

Nepp, jag visste det inte i alla fall...förrän jag hörde det på radion typ.

Men det är väl trevligt att det finns en sådan här dag också, eller hur? Åtminstone tycker nog jag det, eftersom jag tycker det är gott med äpplen oavsett om det är i en äppelkaka/äppelpaj eller bara äta ett vanligt äppel rakt upp o ner!





 





 






 





   






/Tjingeling

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards