Alla inlägg under december 2010

Av Hanna Boman - 31 december 2010 18:22

Ja, nu blir det ett snabbt inlägg här.

Ska snart göra det sista, innan det bär av på Nyårsfest i kyrkan...vilket kommer bli väldigt skoj, som tidigare år. Det är nu fjärde året på rad som det anordnas nyårsfest för oss i kyrkan.

Återkommer med mera om festen nästa år...hehe!!

GOTT NYTT ÅR på Er allesammans!


/Kram

Av Hanna Boman - 29 december 2010 21:35

Ikväll har jag haft Sara på besök och vi har haft GLÖGGMYS med SAFFRANSGIFFLAR & PEPPARKAKOR & CORNFLAKESGODIS & PEPPARKAKSKLADDKAKA.

Oh, det var trevligt att ha Sara här en stund på lite glögg.

Vi testade att ta lite bilder med min nya KAMERA på diverse grejer. Självklart tjattrade vi en hel del också, vilket var väldigt mysigt.

Men nu har hon gått och jag är alldeles alena igen, och har disk som väntar på mig ute i köket...så det är väl dags att ta hand om den nu.

Av Hanna Boman - 27 december 2010 22:57

Detta fick jag i julklapp:

  • SLICKEPOTT (i silikon)
  • TÅRTSPADE
  • BREVSTÄLL/SERVETTSTÄLL
  • LJUSLYKTA
  • PENGAR
  • TRISSLOTT (med vinst på 25 kr x 2...så det var ju också en liten julklappspeng)
  • EN BURK HONUNG
  • PRYDNADSGRIS
  • MARSIPANGRIS
  • DIGITALKAMERA (som jag köpte för julklappspengar)
Av Hanna Boman - 27 december 2010 20:32

Jaha, här kommer nu en kort sammanfattning av JULHELGEN.

 

JULAFTON

Vid lunchtid bar det av ut till Mormor i Jämjö (Mamma & Henrik & jag) och där åt vi LUTFISK som alltid varje jul (lutfisk & potatis & vit sås & gröna ärtor...och sen en massa salt & kryddpeppar på). När jag äter lutfisk, så brukar jag äta det som värsta barnmaten...mosar potatisen med såsen och fisken. Mmm, det är då det blir gott! 

Till efterrätt serverades det en massa RIS A LA MALTA. HeHe, min bror sa om jag åt upp allt som var i serveringsskålen...skulle jag få 400 kronor av honom. Men efter sista portionen var jag tvärmätt. Med andra ord, så orkade jag INTE äta upp allt.

Senare sen på eftermiddagen var det även dax för FIKA som bestod av KAFFELUSSEKATT & MJUK PEPPARKAKA (som jag hade bakat o tagit med mig) & lite andra småkakor.

Därefter bar det av mot Lyckeby, till Maria & Niclas där det serverades ett mycket gott JULBORD med en del sill & lax & ägghalvor & Janssons frestelse & prinskorvar & köttbullar medmera.


JULDAGEN

Då bar det av ut till Jämjö igen, fast denna gången till Eivor & Martin (moster & morbror).

Och vad serverades det där, om inte JULMAT igen...som bestod av det mesta som julskinka & ägghalvor & rödbetssallad & mimosasallad & Jansons frestelse & prinskorv & köttbullar & omelett med kantarellstuvning medmera.

Till efterrätt serverades det FRUKTSALLAD med glass vilket var jättegott.

Även där var det ju FIKA som också det var gott med goa LUSSEKATTER & MJUK PEPPARKAKA & NÖTKAKA & PEPPARKAKOR.

 

ANNANDAG JUL

Började med att vi (Henrik & jag) tog oss till kyrkan på GUDSTJÄNST kl 10. Och där sjöng Charlotta & Amanda så fint som alltid när de sjunger. Man blir alltid så glad när dem är med och sjunger i gudstjänsten. 

Sen efter gudstjänsten bar det först av till Backabo, där vi en gång har bott som barn, för att kolla in hur huset såg ut nu, vilket var roligt...för det har ju förändrats, sedan vi bodde där (jag flyttade därifrån våren 1997).

När vi hade kört runt kvarteret där sen, så tog vi oss till SLOTTSBACKEN och OnOff för att jag ville köpa en DIGITALKAMERA. Och den kommer jag att fotografera med mycket, sen såsmåningom kommer jag säkert att lägga in bilder på min BLOGG.

Det känner jag kommer bli skoj, för själv tycker jag det är roligare att läsa bloggar där det finns bilder (fast inte i alla inlägg, men i vissa).

Sen åkte vi in till stan igen och köpte pizza på KLOCKGRILLEN, jag tog en QUATTRO STAGIONI (just nu verkar det vara min favvopizza...hihi!!). Henrik tog en KEBABRULLE. Sen tog vi oss hem hit igen och åt, vilket var mycket gott...mmm, vad som helst, men inte JULMAT, sa jag.

Efter en stund sedan åkte vi hem till Pappa & Charlotte och åt middag som bestod av

KYCKLINGFILÉ & potatisgratäng & sallad.

Och därefter vankades det efterrätt: FRUKTSALLAD & GLASS & KAFFE.

TACK för en trevlig JULHELG alla inblandade.


Sen började klockan visa ganska mycket, så vi tog oss hem igen för att göra sig i ordning för sängen...eftersom jag skulle upp och jobba idag igen.


Ojojojdå, det här var visst inte någon kort sammanfattning...utan den blev väldigt långt till slut...hihi!!

Av Hanna Boman - 23 december 2010 22:03

Nu har jag gjort ännu lite JULGODIS, som kommer att tas med till Maria & Niclas imorgonkväll.

Och här kommer receptet:


SNÖBOLLAR MED LIME

 

Lätta, friska och vackra varianter på havrebollar, med ett syrligt stänk av lime.

35 st


100 g rumstempererat smör

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 dl kokosflingor

3 dl havregryn

1 msk vatten

rivet skal av en lime och saft

Garnering:

kokosflingor


Rör ihop smör och socker. Rör i vaniljsocker, kokos, havregryn, vatten, limeskal och saft. Forma runda bollar och rullar dem i kokos.

Förvara i kyl eller frys.


 

  

Av Hanna Boman - 21 december 2010 21:36

Nu ikväll har det varit lite GLÖGGPARTY här hemma hos mig ihop med Pappa & Charlotte, vilket var mycket trevligt!!  

Då serverade jag:

SAFFRANSGIFFLAR

CORNFLAKESGODIS

PEPPARKAKOR 

PEPPARKAKSKLADDKAKA



Av Hanna Boman - 21 december 2010 21:24

Jaha, idag hade vi JULLUNCH på jobbet och då serverades det RISGRYNSGRÖT & SKINKMACKA. Mmm, gott!!   

Sen var det avtackning av en som gick i pension idag och även en annan som slutade, för att gå tillbaka till sin tidigaare tjänst inom kommunen.

Så lite presentutdelning var det till dem, också förstås. Och efter att vi hade ätit lunchen, så var det även lite fika med en varsin lussekatt & pepparkaka.

Även det mycket gott!!


Trevlig stund hade vi allihop på jobbet!


/Tjingeling

Av Hanna Boman - 20 december 2010 21:24

Jaha, nu står det en Pepparkakskladdkaka i ugnen och det är verkligen premiär för mig att baka en sådan här sorts "kladdkaka". För en vanlig kladdkaka har jag ju bakat hur många gånger som helst...hihi!

Men imorgonkväll kommer Pappa & Charlotte hit på lite GLÖGGFIKA, och då kan väl denna kakan passa kanske.

Här kommer receptet på:


PEPPARKAKSKLADDKAKA

En julig variant på den klassiska kladdkakan. Busenkel att göra! Servera gärna med fluffigt vispad grädde eller en klick vaniljglass.


100 g smält smör eller margarin

2 ägg

3 dl socker

1 pkt/påse pepparkakskryddor

1 1/2 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ägg & socker vitt och pösigt. Blanda i övriga ingredienser. Häll smeten i en smord & bröad form, ca 25 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 15 min.


   


Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards