Alla inlägg under oktober 2011

Av Hanna Boman - 30 oktober 2011 17:34

Fy vad mörkt det blir fort nu, men det är ju bara att gilla läget. Vintertiden har infunnit sig och då blir det mörkt tidigt om kvällarna. Fast lite mysigt är det ju ändå, att få tända lite värmeljus på ens soffbord framför TV:n t ex och bara kura ihop sig för att mysa riktigt ordentligt, eller hur?

Annars tycker jag ju om att ställa tillbaka klockan en timme, man får sova en timme längre och man tror oftast att klockan är en timme, fast den är en timme efter. Visst känns det lite skönt ändå? HeHe!

Av Hanna Boman - 30 oktober 2011 14:21

Idag har jag varit i Pingstkyrkan på gudstjänst och det var mycket bra!

Med dialogpredikan mellan pastorerna Ulf Sundkvist & Göran Olsson.

Handlade om givande och tagande.

Hehe, lite som BIBELSTUDIET ute i Mariedalskyrkan handlade om igår.

Lite roligt, kände igen mig en hel del där! 

Samma sak den här gången, som sist jag var nere i Pingstkyrkan var att det sjöngs en massa lovsånger och det har ju dem mycket av på deras gudstjänster, vilket jag tycker är så gott att få sjunga och ära Gud till en massa lovsånger.

Efter gudstjänsten var det även kyrkkaffe nere i Café Ankaret (blåbärsmuffins & kaffe).  Gott-gott!  


TACK snälla Stina för att jag återigen fick följa med dig ner! 























 


Av Hanna Boman - 29 oktober 2011 13:02

Jajemen, imorse har det varit BIBELFRUKOST i kyrkan. Där åt man frukost som bestod av en massa läckerheter. Fast jag höll mig till en tallrik filmjölk & müsli och macka plus ett ägg. Just det, inte att förglömma...men två muggar kaffe också.

Hm, det där hör ju verkligen inte till vanligheterna att jag brukar dricka kaffe till frukost. Men det var väldigt gott i alla fall, hehe!

Tyvärr inga bilder tagna alls under den här stunden, och inte heller på min frukost...hehe! 


Bibelstudiet handlade om: "VÄLSIGNAT GIVANDE". Vi fick tre stenciler med en hel del bibeltexter, som jag tänker kolla igenom och läsa kanske senare idag.


VARFÖR SKA VI GE?


1. Gensvar på Guds kärlek

Joh 3:16 & 2 Kor 8:9 & 2 Kor 9:15


2.  En del att bli lik Jesus

Fil 2:5 & Mal 3:10 & Fil 2:6-7


3.  Blir friare som människa

Matt 6:24 & 1 Tim 6:10 & Matt 19:21 & Mark 4:18-19


4.  Vårt kristna vittnesbörd

Apg 2:44-47 & 2 Kor 9:12-14


5.  Sörjer för kyrkans anställda

1 Kor 9:13-14 & 3 Joh 1:6-8


6.  Ger fördjupad gemenskap

Fil 4:15 & 2 Kor 8:14 & Rom 15:26-27


7.  Delaktighet och glädje

1 Krön 29:6-9


8.  Konsekvens av barmhärtihet

Matt 23:23 & Jes 58:6-7 & Ordsp 19:17 & Jak 2:15-17 & Rom 12:20


9.  Del av förvaltarskapet

Matt 25:14-30 & Luk 19:12-37 & Matt 10:8 & Luk 6:38 & Matt 6:19-21


10.  Övning i tro och förtröstan

1 Krön 29:12-14 & Matt 6:28-33 & 2 Mos 23:19


HUR SKA VI GE?


1.  Vad ska vi ge till?

Prioritera: Kristet arbete, ansvar för eget


2.  Planerat givande

Planera: 1 Kor 16:1-2


3.  Givandet i GT

Tionde:

Abraham 1 Mos 14:20

Jakob 1 Mos 28:22


Lagen:

3 Mos 27:30 & 4 Mos 18:20-28 - till prästerna


Till fattiga

5 Mos 14:28-29

Förstlingsgåva offer


4.  Tiondet idag

Tionde nämns ej i NT

Tionde principer:

1. Markerar konungen

2. Är vi mindre generösa

3. Plan och struktur

Startpunkt ej slutpunkt


5.  Utjämningsprincipen

2 Kor 8:11-15

Ge efter förmåga:

Mark 12:43-44

Vart går 10% av din inkomst?


6. Gud älskar en glad givare

2 Kor 9:7

Givandets gåva:

Rom 12:8 & 2 Kor 8:7


GIVANDETS VÄLSIGNELSER


Grundprincip: Matt 10:8

Välsignelse: Apg 20:35


1. Välsignelse i GT

Förbundet:

Välsignelse och förbannelse

5 Mos 28:1-6

Mal 3:7-10


2.  Välsignelse i NT

Ingen orsak - verkan i NT

Dock finns välsignelsen:

Mark 10:29-30 & Luk 6:38 & 2 Kor 9:6 2 Kor 9:8-11


3.  Gör er inga bekymmer

Givandets glädje finns i förtröstan på Gud

2 Kor 9:8 & Matt 6:33


TACK för ett bra bibelstudium!  













 

Av Hanna Boman - 27 oktober 2011 21:57

Torsdagkväll, och då har ju jag varit nere hos VIKTVÄKTARNA igen. Mitt stående kvällsnöje om torsdagarna, eller hur? Idag pratades det om alla våra slags olika sötsaker som vi "måste" ha. Till exempel kaka & snacks & godis & bulle!

Ganska så mycket saker som man kanske måste stoppa i sig om man är bortbjuden.

Invägningen för mig denna kvällen då var väl inte så lysande, eller?

Njaej, +0,5 kg...62,7 kg.

Men det ska du väl kunna bättra på till nästa vecka Hanna!?

Jajemen, jag kommer skärpa till mig i alla fall!


 


Av Hanna Boman - 24 oktober 2011 22:41

Vad menar jag med detta datumet? Joo, att idag är det bara två ynka månader kvar till julafton. Alltså tiden den bara springer ju iväg!

Fast än har man ju inte börjat leta efter några julklappar, men den tiden kommer väl också så småningom...eller hur?

Jag brukar ju vara den som springer och letar julklappar in i det sista.

Nej, nog pratat om julen och julklappar nu va?


/Kram & Godnatt

Av Hanna Boman - 23 oktober 2011 15:46

MEMORY-GUDSTJÄNST

Idag på förmiddagen var det en fin och rolig gudstjänst som vårt underbara tonårsgäng ansvarade över.

De hade ett memory, där då vi i församlingen skulle säga siffror och blev det två likadana bilder, så blev det vad som skulle hända i gudstjänsten. En liten blandad gudstjänst som man egentligen skulle kunna kalla för FAMILJEGUDSTJÄNST också, eftersom vi inte hade någon söndagstimme idag.

HeHe, jag har ju full koll på det där med söndagstimmen nu...eftersom jag har blivit sammankallande till denna gruppen.

Skoj, men känner mig ju fortfarande som lite på inskolning.


 



 


Memory-planen som Jan & Peter ansvarade för


  Scout-invigningen


 

Scouten Julia, som fanbärare











 

Av Hanna Boman - 22 oktober 2011 12:40

Igårkväll var det Tonår i kyrkan och där var det matlagning på hög nivå, hehe!

Det lagades trerätters på grekiskt tema.

FÖRRÄTT: grekisk sallad med fetaost & oliver & tomater

HUVUDRÄTT: grillspett & klyftpotatis & tzatsiki & sallad

EFTERRÄTT: någon yoghurtdessert med nåt gott kex

Mycket gott att äta så fantastiskt god mat!

Inga bilder här heller på maten...hehe!  














 

Av Hanna Boman - 22 oktober 2011 12:29

Igår träffade jag Lotta uppe vid Royal Thai, där vi åt en mycket god thaibuffé. Tror nog att vi åt oss ganska så mätta, orkade knappt resa oss upp och gå därifrån...hihi!

Buffén innehöll en massa gott, som stekta grönsaker & friterad kyckling & fläskfilé & stekta äggnudlar & vårrullar & ris.

Det var riktigt längesen som jag var där och åt nu, så därför mycket gott!


Sen brukar det ju vara ganska så typiskt mig att ta bild på maten och lägga ut här på bloggen, men glömde helt bort det. Kom på det efter att nästa ha ätit upp all maten.

Men jag tror nog att ni klarar er utan det ändå va...?


TACK för ett trevligt sällskap igår Lotta!  


Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards