Direktlänk till inlägg 1 mars 2017

Askonsdagen

Av Hanna Boman - 1 mars 2017 21:32

Askonsdagen är onsdagen efter fettisdagen, som i sin tur är tisdagen efter

söndagen Quinquaguiagesima, fastlagssöndagen.


Askonsdagen är första dagen i fastetiden. Den har fått sitt namn efter

den katolska sedvänjan att strö välsignad aska på de botgörare som

denna dag fick lämna kyrkan. Efter absolution fick de åter komma fick de

åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.


Tidpunkten för Askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern

46 dagar före påskdagen (40 vanliga fastedagar samt sex söndagar då man inte fastar), 

vilket i sin tur infaller första söndagen efter den ecklesiska fullmånen efter 20 mars.


Askonsdagen infaller mellan 4 februari (om påskdagen infaller 22 mars

ett normaår) och 10 mars (om påskdagen infaller den 25 april).


Trots sin placering i det borgerliga året har Askonsdagen aldrig infallit

på Skottdagen 29 februari, och kommer inte infalla detta datum förrän

året 2096.


I folklig tradition förekommer Askonsdagen även som ett (felaktigt) alternativt

namn på dymmelonsdagen, onsdagen i Stilla veckan, alltså dagen före

Skärtorsdagen.





--denna texten är framgooglad o kommer ifrån Wikipedia--






   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Torsdag 28 mars 23:23


Nu så har man fått gå in i påskens budskap, med allt vad det innebär med en fin Getsemanestund!                                                                           ...

Av Hanna Boman - Onsdag 27 mars 14:12


När man är som jag var lite igår, då får man ta sig tillbaks till Ortopedtekniska en snabbis även dagen efter! Nä, detta var inte alls bestämt när jag var på plats igår att jag skulle komma tillbaka idag. Men men, jag tog med mig två par skor för l...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 23:38

#melodifestivalen2024   ~~Egentligen ett av de bättre bidragen~~ ...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 22:18


Idag under eftermiddagen så har jag gjort ett besök på Ortopedtekniska för att kolla ut o göra en beställning på nya skor! När det var väldigt mycket snö i vintras, så ville jag ju förstås ha ett par rejäla vinterskor... men eftersom det nu inte är...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 20:34

Johodå, idag på självaste våffeldagen så blev det minsann våffelfika på jobbet! Nu så jobbar ju jag alltid "kvällen" (14-18). Så de som var där tidigare fikade de på våfflor innan jag kom, troligen vid lunchtiden. Sen så då vi som var kvar hela e...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards